Sveiki,
Tai
greičiau pramoga ar pagalba, nei gelmė ar svarus mokymas, bet aš tikiuosi, kad
tai bus įdomu. Jūs be abejonės girdėjote, kad Jėzus iš tikrųjų nėra gimęs
gruodžio 25 dieną, kuomet dauguma Vakarų krikščionių švenčia Jo gimtadienį
(Rytų ortodoksai pagal Julijaus kalendorių švenčia sausio 6 ar 7 dieną).
Žinoma
nėra jokių I amžiaus dokumentų rodančių, kad tikintieji būtų šventę Jo gimimą,
to nėra ir Naujojo Testamento laiškuose. Taigi šis dalykas priklauso nuo mūsų
pasirinkimo ir nėra skirtas tam, kad kažkas piktai dėl to ginčytųsi. Yra daug
nuomonių, ir aš pateiksiu savąją.
Paeiliui
išvardinsiu Mato 1-2 bei Luko 1-2 skyriuose aprašytus įvykius, o tada
nustatysiu, kada gi galėjo gimti Jėzus. Pateiksiu skyrių ir eilutę, kartu
istorinę bei kultūrinę informaciją.
Įvykių seka:
1)
Gabrielius pasirodo Zacharijui,
Jono Krikštytojo tėvui ir paskelbia, kad jis turės sūnų ir jo vardas bus Jonas.
2)
Šeštajame Zacharijo žmonos
Elžbietos nėštumo mėnesyje Gabrielius aplanko Mariją, ji pradeda lauktis Jėzaus.
3)
Šeima keliauja į Betliejų,
apsistoja tvartelyje, ten gimsta Jėzus.
4)
Piemenys atvyksta į tvartelį
pagarbinti Jėzaus.
5)
Marija ir Juozapas persikelia
į namą mieste.
6)
Pasibaigus Marijos apsivalymo
dienoms, jie nuneša 40 dienų amžiaus Jėzų į šventyklą, po to grįžta į Betliejų.
7)
Išminčiai ateina pas Erodą
paklausti apie naują karalių ir jiems liepiama suradus jį grįžti pas Erodą su
naujienomis.
8)
Išminčiai mato žvaigždę virš
Betliejaus ir randa šeimos namą.
9)
Dievas įspėja išminčius
nesakyti Erodui, kad jie rado karalių. Namo jie grįžta kitu keliu.
10) Juozapas
įspėjamas vykti į Egiptą, nes Erodas bandys nužudyti Jėzų.
11) Nieko
nesužinojęs iš išminčių, Erodas Betliejuje išžudo panašaus amžiaus vaikus.
12) Erodas
miršta rugsėjo mėnesį, 4 metais prieš mūsų erą
13) Po
Erodo mirties šeima grįžta ir apsigyvena Nazarete.
1)
Pradinis
taškas – Jono Krikštytojo tėtis.
Nors jis dažnai nepastebimas, mūsų laimei,
Lukas suteikia pradžios tašką. Luko 1:5 mums sakoma, kad Jono Krikštytojo tėvas
buvo kunigas Abijos skyriuje. Kartą, tarnaujant kaip kunigui, jam pasirodė
Gabrielius* ir pasakė, kad jis susilauks sūnaus ir pavadins jį Jonu. (Luko 1:8-23)*
1
Kronikų 24:1-19 aprašytas kunigų tarnavimų eiliškumo sąrašas. Abijos skyrius
yra 8-tas eilėje (10 eil.). Dovydas nustatė, kad 1-as skyrius tarnaus pirmąją, pavasarį
prasidedančio švento kalendoriaus savaitę. Antrasis skyrius tarnus antrąją savaitę
ir taip kas savaitę visi 24 skyriai. Po to jie pradėdavo iš naujo nuo 1 iki 24,
taigi 8-tojo skyriaus tarnavimas buvo vėlyvą lapkritį. Taipogi mes žinome, kad visi
24 skyriai tarnavo trijose privalomose šventėse: Paschos, Sekminių ir Palapinių
šventėje, taip užpildydami metus.* (Pakartoto Įstatymo 16:16)
Diskusijos
sumetimais aš kalbu apie antrąjį jų savaitės tarnavimą, turiu omenyje tai, kad
Zacharijas tą kartą turėjo tarnauti vėlyvą lapkritį. Pabaigoje aš paaiškinsiu,
kodėl pasirinkau rudens, o ne pavasario tarnavimą.
2) Elžbietos nėštumas
Prieš
Elžbietai pastojant, kai Zacharijas grįžo namo po savaitės tarnavimo, galėjo
būti vėlyvas lapkritis arba ankstyvas gruodis. Luko 1:26-33 apie Jono motiną
Elžbietą sako: „Šeštame mėnesyje angelas Gabrielius
buvo Dievo pasiųstas į Galilėjos miestą Nazaretą pas mergelę, sužadėtą su vyru, vardu
Juozapas, iš Dovydo namų; o mergelės vardas buvo Marija…“
Taigi jeigu Elžbieta pastojo vėlyvą
lapkritį arba ankstyvą gruodį, o šeštame jos
nėštumo mėnesyje Gabrielius buvo pasiųstas pas Mariją, tuomet tai galėjo būti
maždaug birželio vidurys, kai Gabrielius jai pasakė, kad ji pagimdys Jėzų. Jei
ji greitai pastojo ir kūdikį nešiojo 9 mėnesius, tai Jėzus galėjo gimti anksčiausiai
kovo viduryje, nes nėštumas paprastai tęsiasi apie 9 mėnesius (maždaug 40 savaičių).
3-4) Šeima apsistoja avidėje, gimsta
Jėzus, pas naują karalių ateina piemenys
Luko
2:7-8 mums sakoma, kad ganydami avis piemenys buvo laukuose. Laukuose aplink
Betliejų jie būdavo tik pavasarį ir rudenį. Prieš iškeliaujant į aukštumas
vasaros sezonui, pavasarį jie nuganydavo pavasarinius augalus, o rudenį po
derliaus, prieš prasidedant žiemai, nuganydavo paskutinius augalus. Taigi laiko
ribos atitinka. Luko 2:16 teigiama, kad kūdikį piemenys rado gulintį ėdžiose – skirtose
gyvūnų ėdalui.
5-6) Jie persikelia į
namą Betliejuje, nuneša Jėzų į šventyklą
Luko
2:22 parašyta: „Kai baigėsi jos apsivalymo dienos nurodytos pagal Mozės įstatymą,
jie nuėjo į šventyklą...“ Sutinkamai su apsivalymo įstatymu, šis veiksmas vykdavo,
kai vyriškos lyties kūdikiams sueidavo 40 dienų (apie 6 savaites). Tai galėjo
būti vėlyvas balandis arba ankstyva gegužė. (Kunigų 12:1-4)
Aišku,
kad prieš pašventimą išminčiai dar nebuvo atvykę į Jeruzalę, nei Erodas, nei
kunigai dar nežinojo apie Jėzaus gimimą. Mato 2:3 sakoma, kad kai jie atėjo pas
Erodą ir paklausė jo, kur yra naujas žydų karalius, jis labai nusiminė ir „visi
Jeruzalėje su juo.“ Aišku, kad tuomet kai šeima atėjo į šventyklą jie dar
nebijojo dėl savo gyvybės. Taip pat atkreipkite dėmesį, kad Simeonas, o po to ir
Ana, laisvai pranašavo apie Jį, nebijodami Erodo. Taigi išminčiai atėjo po pašventimo
šventykloje, po to, kai Jam sukako 40 dienų.
Aš
matau didelę Tėvo malonę, kad Jis parūpino laiką Marijai sustiprėti, o kūdikiui
šiek tiek paaugti, prieš tai, kai jie turėjo bėgti gelbėdami savo gyvybes.
7-9) Išminčiai
atvyksta praėjus šiek tiek laiko po pašventimo šventykloje ir klausia Erodo,
kur yra gimęs naujasis Karalius? Erodas jiems įsako rasti Jį ir grįžus
papasakoti jam apie tai.
Mato
2:1-2, 3-11 sako, kad išminčiai atvyko po to, kai jau buvo gimęs Jėzus. Erodas
ir Jeruzalė buvo susirūpinę, kad gimė naujasis Karalius. Jis siunčia juos
surasti ir po to pranešti jam apie tai.
11
eilutė: „Ir kai jie įėjo į namus, pamatė mažą vaiką su motina Marija,
parpuolė ant žemės ir pagarbino Jį.“ 12 eilutė mums sako, kad jie sapne buvo
įspėti negrįžti pas Erodą, todėl namo išėjo kitu keliu.
10-11) Nieko
negirdėdamas apie išminčius Erodas nusprendžia išžudyti vaikus, šeima pabėga
Mato
2:16 sako: „Erodas, pamatęs, kad yra išminčių apgautas (gr. apmulkintas) labai
supyko... ir išžudė visus vaikus Betliejuje, kurie buvo 2 metų ir jaunesni.
Šiandien
Vakaruose mes sakome, kad po to, kai vaikas pragyvena 1 metus, jis yra metų
amžiaus. Bet rytiečiai, nuo Kinijos iki Izraelio, ką tik gimimusį kūdykį laiko
1 metų amžiaus. Taigi, kai Matas mums sako, kad nužudyti kūdikiai buvo jaunesni
kaip 2 metų amžiaus, reiškia jis neieškojo paaugusių vaikų, jis nužudė
kūdikius.
12-13) Erodas miršta
rugsėjo mėnesį 4 metai prieš mūsų erą, šeima grįžta ir apsistoja Nazarete
Mato
2:19-23 mums sako, kad į Egiptą jie pabėgo praėjus šiek tiek laiko po to, kai išvyko
išminčiai, bet prieš tai, kai Erodas įsakė nužudyti kūdikius. Ten jie išbuvo
kol Erodas mirė, tada jie grįžo ir apsigyveno Nazarete.
Kelionė
iš Betliejaus iki Egipto sienos buvo apie 200 mylių (322 km). Panašu, kad toje
pavojingoje kelionėje jie turėjo prisijungti prie karavano. Tai nebuvo savaitgalio
iškyla, o 200 mylių ėjimas ir jojimas, kuris galbūt užtruko apie dvi savaites,
ir jie keliavo drauge su kūdikiu. Jie tikriausiai gyveno iš tų pinigų, kuriuos
gavo pardavę išminčių atneštas dovanas. (Tai mano išmąstymai).
Žydų
istorikas Juozapas, rašęs žydų tautos, romėnų valdžioje, istoriją, pasakoja,
kad Erodas susirgo pavasarį, per mėnulio užtemimą, kuomet keli mėnesiai iki
mirties, nusidėjo prieš kunigus. Užtemimas vyko kovo 13 dieną, 4 metai pr. Kr.
e., o Erodas mirė rugsėjį.
Šeima
grįžo į Izraelį greitai po Erodo mirties, gali būti, kad rudenį, 4 metai pr.
Kr. e. (Mato 2:19-23)
Čia
yra tas „jei“. Jei Gabrielių Zacharijas pamatė per pavasario tarnavimą, tai
turėtų būti gegužės vidurys, tuomet reiškia, kad Jonas Krikštytojas turėjo būti
pradėtas iki birželio. Tai reikštų, kad Gabrielius turėjo būti pasiųstas
Marijai gruodį, t. y. 6-ajį Elžbietos nėštumo mėnesį. Tuomet Jėzus turėjo būti
pradėtas gruodį arba sausį, o tai reiškia, kad Jis turėjo gimti rugpjūtį arba
rugsėjį. Jei Erodas mirė rugsėjį, jie nebūtų galėję atnešti 40 dienų Jėzaus į šventyklą
iki spalio, mėnesis po Erodo mirties. Štai kodėl aš siūlau, kad Jis galėjo
gimti pavasarį.
Kaip
ir sakiau, ankstyvoji bažnyčia nešventė Jėzaus gimimo, taigi nėra priežasties
dėl to ginčytis. Manau vieną dieną apie tai mes galėsime paklausti Juozapo,
Marijos, piemenų ir išminčių, ar net paties Viešpaties!
Kitą savaitę nauja
tema, būkite palaiminti,
Neužmirškite rašyti
man asmeninius e-laiškus šiuo adresu
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.