John Fenn, 2015 m. lapkričio
mėn. 21 d.,
Sveiki,
Kai paimu Krisą iš Globos namų vienas iš pirmųjų
dalykų ką jis padaro, tai paima mano telefoną, nes ten aš turiu vaikiškų dainelių
ir kai mes važiuojame tvarkyti reikalų, mes klausomės tų dainų. Jos yra įvairiausių
žanrų, tarp kurių galima rasti dainas iš „Muzikos garsų“, „Merė Popins“, „Mikio
Mauzo“, krikščioniškų dainų iš „Spurgų pardavėjo“ bei kitų.
Vieną dieną, kai jis laikydamas rankoje mano
telefoną klausė Mikio Mauzo, ir žiūrėjo į albumo viršelį, kur buvo pavaizduoti
Mikis ir jo draugai, jis pasakė: „Pažiūrėk tėti, Mikis turi tokias ausis kaip
tu!”
Aš maniau, kad jis juokauja, sakydamas, kad mano
ausys didelės ir apvalios kaip Mikio, bet jis turėjo galvoje, kad Mikis Mauzas
turi ausis, kaip kiekvienas žmogus. Aš atsakiau: „Jis turi, ar ne?“ Ir jis
atsakė juokdamasis: „Taip cha, cha, cha“ ir juokėsi ir aš juokiausi kartu. Aš
galvoju, kad jis pajuokavo, bet ir vėl...
Istorija, kultūra ar Dievo įsakymas?
Abu Paulius ir Petras mums sako: „Visas Raštas
Dievo įkvėptas* - ir - ...šventi Dievo žmonės kalbėjo įkvėpti Šventosios Dvasios.“
(*2 Timotiejui 3:16, 2 Petro 1:21)
Visas Raštas buvo įkvėptas Dievo, bet tai
nereiškia, kad visas Raštas yra Dievo įsakymas. Įvykis, kai Dovydas užlipo ant
namo stogo ir pamatė besimaudančią Batšebą* yra informacija, o ne įsakymas
daryti tą patį. Kai kas yra istorija, kai kas kultūra, kai kurie dalykai tai
patarimai kaip mes turime gyventi. (*2 Samuelio 11)
Tyrinėjant Raštą, ne visada būna aišku kas yra ir
kas, taip kaip ir Kriso kalba, kad Mikis Mauzas turi tokias kaip mano ausis –
ar jis sakė, kad Mikis turi tokias ausis kaip kiekvienas, ar, kad galbūt mano
ausys didelės ir apvalios kaip Mikio Mauzo? Jo juokas leidžia taip spėti, bet
jei nepaisysite to įvykio konteksto, jūs niekada taip ir nesužinosite.
Taigi kai Paulius sako: „...Taip pat, kad moterys puoštųsi kukliais ir padoriais
drabužiais, droviai ir santūriai, ne supintais plaukais ar auksu, ar perlais,
ar brangiu drabužiu, bet, – kaip dera moterims, pasižyminčioms dievobaimingumu,
– gerais darbais.“ Ar tai kultūrinis reikalavimas? Mes turime suprasti
kontekstą ir nustatyti, ar tai buvo įsakymas, ar tik tos dienos kultūra. (1
Timotiejui 2:9-15)
Daug kartų per kelis pastaruosius metus manęs
klausinėjo apie moterų rūbus, sugarbanotus plaukus ir visada iš vakarų Afrikos.
Istorija tokia, prieš kelis metus viena ar daugiau moterų skelbė, kad jai buvo
leista pamatyti pragarą ir teigė, jog ten matė moteris, kurios buvo pragare tik
dėl to, kad garbanojosi plaukus. Savo skelbimu ji sukėlė didelį susirūpinimą ir
taip mokoma toliau iki šios dienos.
Kaip mums teisingai atskirti, kur yra Žodis, o kur kultūriniai
reikalavimai?
Pamatinė samprata turi būti tokia – Kristus gyvena mumyse ir dabar mes esame Dievo šventyklos. Paulius
sakė: „Nuo dabar aš nepažįstu nei vieno pagal žmogiškus standartus, nes
kiekvienas Kristuje yra naujas kūrinys*.“ Dar
jis sakė: „Nebėra nei žydo, nei graiko; nebėra nei
vergo, nei laisvojo; nebėra nei vyro, nei moters: visi esate viena Kristuje
Jėzuje!“ Ir dar „Nes Kristuje Jėzuje
nieko nereiškia nei apipjaustymas, nei neapipjaustymas, bet naujas kūrinys.“ (2 korintiečiams 5:16-17, Galatams 3:28; 6:15-16)
Tai reiškia, kad pagal tai, ką Kristus padarė mums, me esame
lygūs – vyrai ir moterys,
nuo aukščiausių visuomenės sluoksnių iki žemiausių, mes esame lygūs visi, nes
esame išgelbėti tuo pačiu Jėzaus krauju ir esame nauji kūriniai Jame.
Todėl mes nieko negalime padaryti ar pridėti prie mumyse
esančio Kristaus. Mes negalime dėvėti tam tikrų rūbų, ar šukuoti tam tikru būdu
plaukų, kad pagerintume Kristų mumyse. Mes negalime duoti pakankamai pinigų,
kad pagerintume ar kažką pridėtume prie mumyse esančio Kristaus. Tėvas davė
mums Savo Sūnų, kuris gyvena mumyse Šventąja Dvasia; ką mes dar galime
padaryti, kad kažką pridėtume ar pagerintume? Nieko. Taigi tiesiog gyvenkime.
Bet šitos dvasinės tiesos veikia
įvairių kultūrų kontekstuose, kurie kultūriškai gali riboti tas laisves ir
lygybes.
Romiečiams ir korintiečiams* Paulius sakė, kad stabas yra
niekas, tačiau ne kiekvienas turi tokį supratimą, taigi jis mokė būti
taktiškais su tais, kurie yra silpnesnio tikėjimo ir nevalgyti maisto, kuris
buvo paaukotas stabams, arba būti taktiškais su tais kurie garbinimui renkasi
tą o ne kitą dieną, arba su vegetarais ir taip toliau. Sakė nenaudoti savosios
laisvės broliams Kristuje įžeisti, už kuriuos taip pat mirė Jėzus. (Romiečiams
14; 1 Korintiečiams 8:4,7; 2 Korintiečiams 10:23-33)*
Taigi jis sako, kad žmonos Efeze nesigarbanotų plaukų ir
nesipuoštų brangakmeniais, nes pagal to meto romėnų kultūros paprotį moterys
garbanodavosi plaukus ir dažnai ant šukuosenos viršaus užsidėdavo sparnus
papuoštus brangakmeniais. Kartais brangakmenius jos įsiūdavo į savo rūbus. Taip daroma net
šiandien. (Knyga „Cezarių žmonos“ – tai gera istorinė
knyga apie sugarbanotus plaukus bei brangakmenius).
1 Timotiejui 2:9-15, Paulius Efezo moterims sakė
nedemonstruoti savo turtų, kaip mokė to meto paprotys, bet verčiau rodyti savo
širdžių „dvasinį turtingumą“ ir gyventi Viešpačiui.
Įsidėmėkite: žmonės teigia
turį įvairiausių patyrimų ir skelbiasi matę įvairiausių dalykų, bet netgi jei
tie patyrimai yra tikri, žmonės, kurie nesubrendę amžiumi, charakteriu ar
Žodžio pažinimu ir pilni religinių tradicijų, reaguoja į dvasinius išgyvenimus
per pritemdytus savo kartos, kultūros ir religinio mokymo akinius. Ir tai yra net tada kai jie yra
sąžiningi!
Štai kodėl 4 metų berniukas pasakoja, kad matė danguje
žmones su sparnais, ar maža mergaitė piešia gražaus ir romantiško Jėzaus
portretus, teigdama, kad Jis taip atrodo, o mažas berniukas sutinka su ja. Jie
vaikai, taigi dalykus aplink save jie mato per vaikystės ir nebrandumo filtrą. Panašiausias
vaizdas kurį aš mačiau kaip atrodo Jėzus yra Turino drobulėje. Jis nėra gražus,
atrodo vidutiniškai, o apie Jo išvaizdą sukurta perdėta nuomonė.
Vualis ir tylėjimas?
1 Korintiečiams 11:1-16, Paulius rašo apie moteris Korinte,
kurios išsilaisvino Kristuje ir nebepaisė vietinės kultūros. Jos nusiimdavo
savo vualius, nes Kristus joms suteikė laivę.
Tomis dienomis vualis prilygo sutuoktuvių žiedui. Tai reiškia,
kad kiekviena ištekėjusi moteris lankydamasi namų surinkime, įeidama pro duris
nusiimtų savo sutuoktuvių ženklus. O tai reiškė nepagarbą tiek joms pačioms,
tiek jų vyrams, tiek Dievui, tiek jų santuoką bei namus saugantiems angelams, nepagarbą
susirinkusiems žmonėms ir vietiniams papročiams! Paulius įsakė užsidėti tuos
vualius, nors jos ir buvo laisvos jų nenešioti.
Tris kartus toje pastraipoje jis rašo, kad tai yra paprotys
ir kad jie patys tuo įsitikintų.* Jis taip pat rašo, kad žmonos gali melstis ir
pranašauti susirinkimuose, tik tegu tinkamai rengiasi.* Žmonės kažkodėl dažnai ignoruoja
šį faktą, kai skaito trimis skyriais toliau, kur rašoma apie tvarką ir
eiliškumą, kai Paulius, dėl to, kad susirinkimas vyktų sklandžiai, žmonoms
turinčioms klausimų sako, jog jos tepaklausia vyrų namie. Kai kurie tai
supranta, esą moterys susirinkimuose iš viso negali kalbėti – netiesa-
žiūrėkite į kultūrinį ir istorinį kontekstą!
Iš Apaštalų darbų 18 skyriaus mes žinome, kad romėno Justo
namuose staiga pradėjo
kartu rinktis trys kultūros - romėnų, graikų ir žydų, ir tai kėlė
sumaištį. Taigi Pauliaus nurodymai yra dėl tvarkos, eiliškumo ir mandagumo, kai
esi svečias kieno nors namuose. * (1 Korintiečiams
11:5-6, 13; 14;26-40*)
Jis gi nebūtų 11 skyriuje joms liepęs melstis ir pranašauti,
o po to, 14 skyriuje įsakęs tylėti – taigi kontekstas ir
kultūra
yra svarbu. Tas pats ir 1 Timotiejui 2:14-15, kai jis moterims liepia nedemonstruoti
savo turtingumo garbanotais plaukais ir nešiojamais papuošalais ir įsako nesiglemžti
valdžios iš vyrų. Mokymas, kalbėjimas, pranašavimas vykstantis susitarime su
vyru santuokos harmonijoje yra gerai, bet moters piktnaudžiavimas laisve
Kristuje, vietinės kultūros, taikos santuokoje ir tvarkos kontekste, žeidė
santuoką ir kenkė evangelijos skelbimui.
Gerai! Dabar aš nebepradėsiu apie apsiausto
skverno nupjovimą, apie tai kitą savaitę. Būkite palaiminti!
Neužmirškite rašyti
man asmeninius e-laiškus šiuo adresu
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.