Sveiki,
Ar
jūs kada nors girdėjote kažką ir nustebote sakydami: „Ar jau nebeliko Dievo
baimės?“ Ir aš girdėjau.
Nuimkime sluoksnius
Turėjau
nuimti sluoksnį po sluoksnio, kad aptikčiau tikrąją priežastį, patį pamatą ir
tik tada pajaučiau, kad kažką suprantu. Nubraukdamas istorinius ir kultūrinius
sluoksnius, sugrįžau atgal į praeitį, kad aptikčiau, kaip antikiniais laikais
pagonys vertino žydus.
Istorija
atskleidžia, kad graikų ir romėnų tarpe žydai buvo gerbiami daugeliu atvejų. Beveik
kiekvienas pagonių visuomenės sluoksnis turėjo galimybę žavėtis vienu ar
daugiau žydiškos kultūros aspektų. Taip pat žydai buvo gerbiami ir religijų
tarpe, jie turėjo tikrą tikėjimą ir tik vieną dievą (Dievą) bei gerai suformuotas
taisykles kaip Jam tarnauti. Pas pagonis to nebuvo, jų įvairių dievų ir deivių
garbinimo taisyklės ir nuostatos nuolatos keisdavosi.
Žydai
buvo tikri tikintieji, o tuo tarpu pagonys tik stengėsi demonstruoti savo religines
praktikas. Dėl šios priežasties, tai mini ir Raštas, daugelis romėnų ir graikų
atsiversdavo į judaizmą, kuris tiesiog buvo žydų kultūros dalimi. Evangelijose
ir apaštalų darbuose matyti, jog daugybė pagonių taip žavėjosi žydais, kad
atsiversdavo į judaizmą.
Intelektualai
taip gerbė žydų šventus tekstus, kad rašant vardą D-s, jiems netgi nereikėjo
naudoti balsių, pavyzdžiui vardas YHWH. Mokslininkai mano, kad tai galėtų būti
Yahweh/Jehova (hebrajų/graikų), bet iš tikrųjų niekas nėra įsitikinęs, nes bijant
pažeisti įsakymą „netark mano vardo be reikalo!“, balsės Jo varde niekada
nebuvo naudojamos.
Jų
šventieji raštai teikė pamokymus, formavo pasaulėžiūrą, pagoniams tai buvo
reikšminga. Kiekvieną savaitę, ištisa diena buvo skiriama garbinimui, šeimai,
asmeniniams apmąstymams, tuo tarpu pagonių dievai tokių dalykų nei nesiūlė, nei
nereikalavo.
Gyvenimo kasdienybė
Tarp
viso kito žydai buvo ištikimi vyrai ir žmonos, turėjo stiprias šeimas ir šeimyninius
ryšius, netgi vaikams suaugus. Pagonių šeimos dažniausiai būdavo tokios, kurias
dabar galėtume pavadinti nefunkcionaliomis. Jose, kiekvieno aukojimo metu, buvo
seksas (dažnai bi-sekas) su šventyklos prostitutėmis, su meilužėmis, beveik
visą gyvenimą nepaliaujami romanai.
Taip
pat žydai buvo žinomi kaip sąžiningi verslininkai ir verslininkės, duoto žodžio
žmonės, patikimi piniginiuose reikaluose. Jie niekada nemeluodavo, nevogdavo, nesukčiaudavo,
nes taip laužytų vieną savųjų įsakymų. Iš dalies dėl to, daugelis jų tapdavo antikinio
pasaulio bankininkais. Jie buvo tais, kuriems pagonys galėjo patikėti savo
pinigus.
Ne
taip kaip pagonių, kurie susitelkdavo į save ir savo asmenines laisves, be
socialinių įsipareigojimų, kurių nemokė jų dievai ir deivės, į žydų įstatymą
buvo įaustas sąžiningas gyvenimas. Žydai buvo atvira, į šeimą orientuota bendruomenė.
Nukreipta teikti pagalbą vargšams ir ligoniams, našlėms ir našlaičiams. Jie
keisdavosi daiktais su kaimynais bendruomenėje ir mieste, kuriame jie gyveno,
todėl ir jais plačiai žavėjosi.
Čia šitie dalykai
dingo
Po
to, kai iš pagonių kilę tikintieji, tapo atpažįstami kaip atskira nuo žydų
religijos grupė ir pavadinta krikščioniais (Apd 11:26), atsirado mokymai pagonims.
Laiškuose (ypač) Pauliaus, Petro ir Jokūbo jie dar buvo raginami atmesti
ankstesnį pagonišką gyvenimo būdą, pakilti moralėje, doroje ir žydiškame
gyvenimo stiliuje, kurį žydai praktikavo šimtmečiais ir kuris jiems daugiau ar
mažiau pavykdavo.
Jeigu
paieškosi šitų dalykų ir paskaitysi laiškus Romiečiams, Korintiečiams, Efeziečiams,
Jokūbo ir Petro laiškus, taip pat žinias septynioms Azijos bažnyčioms
Apreiškimo knygoje, aptiksi daug raginimų nebegyventi kūniškai. Atsisakyti ankstesnio
savo gyvenimo būdo, gyventi sąžiningai, dorai ir su bendruomeniškumo bei
šeimyniškumo jausmu. Žydai, dėl Įstatymo ir Mozės, turėjo šituos pozityvius savo
kultūros bruožus, bet daugelis pagonių, atsivertusių į Jėzų, pirmą kartą buvo mokomi
apie moralę, dorą ir etiką.
Šventumo apibrėžimas:
sujungtas ir turintis ryšį su Dievu bei
paskirtas Jo tikslui
Santrauka
to, apie ką aš rašau šiandien galima rasti vienam žodyje – Šventas.
Pagoniams
reikėjo žodžio šventas apibūdinimo, o po to, reikėjo parodyti kaip gyventi
šventą gyvenimą. Visi Naujojo Testamento laiškai yra persmelkti tais mokymais.
Dievų
ir deivių šventyklose, samprata šventas buvo taikoma tik kalbant apie dalykus
tiesiogiai susietus su aukojimu šventykloje. Izraelio Dievo atveju, šventumas
buvo aiškiai apibūdintas. Šventumo samprata apėmė visą žmogaus gyvenimą ir plėtojosi
toliau – į visą natūralųjį pasaulį. Pasaulį žydai pripažino esantį Dievo,
kuriame žmonės yra paskirti Dievo kūrinijos prižiūrėtojais.
Laiško
Romiečiams 1 skyriuje ir 8:19-23, Paulius mokė buvusius pagonis – romėnus, kad viską
sukūrė Dievas ir netgi, kad Jis nori, jog gamta būtų išlaisvinta iš nuodėmės
prakeikimo. Jokia pagonių religija šito nemokė. 1 Korintiečiams
6:15-20, jis mokė, kad santykiavimas su šventyklos prostitute padaro juos viena
su ta prostitute, kai tuo tarpu faktiškai, mes esame viena dvasia/Dvasia su
Dievu Kristuje, darančiu mus viena su Juo. Joks pagonių dievas ar deivė šito
nemokė. Pagalvokite, visi žmonės, neturėję jokių žinių apie Kristų, staiga buvo
atskirti Dievui – šventi.
Laiške
Galatams 5:16-25, jis labai aiškiai apibūdino kūno darbus ir (atgimusios)
dvasios vaisius. Sakė jiems vaikščioti dvasioje/Dvasioje, kad nevykdytų kūno
geismų. Jiems visa tai buvo nauja. Idėja, kad jie paskirti Dievui, reiškė, kad
jie yra šventos būtybės. Joks dievas ar deivė niekada jų neiškėlė iki tokio lygio,
kaip Dievas per Savo Sūnų Jėzų, padarydamas juos Savo paties vaikais.
Efeziečiams
4:17-32, buvo mokoma, kad jie nesantykiautų su kuo pakliuvo, kaip jie buvo
įpratę praeityje, nemeluotų, nevogtų, nekeiktų. Jie turėjo būti mokomi, kad užuot
vogus, reikia susirasti darbą, kad galėtų padėti stokojantiems. Joks dievas nei
deivė niekada to nemokė. Visa tai buvo paremta supratimu, kad žmogaus gyvenimas
yra šventas, todėl vaikščioti meilėje ir rūpintis yra būtina. Galiausiai mūsų laukia
asmeniškas atsiskaitymas, akis į akį su Dievu.
Jie
turėjo būti mokomi, kad yra šventi ir, kad privalo pavesti save auginimui
Kristuje. Efeziečiams 2:12-22 pasakyta, kad dabar jie, kartu su tikinčiais
žydais, per tikėjimą Kristumi, sujungti su Dievu ir drauge statomi kaip gyvosios
individualios šventyklos. Plačiąja prasme, Dievas pripildo individualią
šventyklą taip, kaip ir visą Savo kūną.
Iki
to niekada niekas jiems nesakė, kad jie yra šventi. Joks dievas ar pagonių
religija niekada nesakė, kad žmonija yra daugiau negu niekas, kad ji ne žaisliukas
sadistiškų dievų rankose, su kuria žaidžiama taip, kaip katė žaidžia su pele.
Senovės žydai turėjo
gilų šventumo supratimą, tai juos darė išskirtiniais pagonių tarpe
Kai šiandieninis pagonis
atsiverčia į Kristų
Žmogaus
prigimtis nepasikeitė ir pagonys (ne žydai), kurie atsivertė į Viešpatį, bet
nebuvo išauklėti šventumo ir pagarbos Dievui požiūrio, daugiau ar mažiau,
turėjo to išmokti.
Šiandien,
užuot buvę kaip senovės žydai tarp pagonių, kurie pasižymėjo savo dora,
moraliniu teisingumu, stipriomis šeimomis ir sąžiningu verslu, krikščionys yra
laikomi netikusiais, pajuokos ir patyčių objektais, nesąžiningais verslininkais,
niekuo nesiskiriančiais nuo netikinčių. Kodėl?
Norint
turėti Dievo baimę, visų pirma yra reikalingas šventumo supratimas, o norint įgyti
šventumo supratimą, reikia kai ko daugiau...
Šie teiginiai veda į
kitą savaitės temą - pamatas kurio reikia asmeniui, kad įgytų teisingą ir
tikslų „šventumo“ sąvokos supratimą, kuris šiandieniniame Kristaus kūne, iš
esmės yra prarastas.
Iki tada, būkite
palaiminti,
Neužmirškite rašyti
man asmeninius e-laiškus šiuo adresu
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.