Sveiki,
Priartėjo Žydų Naujieji Metai, Roš aŠana. Ji taip pat
dar vadinama „Jom Teruah“( Prabudimo diena), ir šitos šventės supratimas yra
raktas suprasti paskutines dienas,
surinkimo „paėmimą“, ir dar daugiau.
Roš aŠana metu, pučiamas šofaras , kad pažadintų teisiuosius mirusius. Paulius atskleidė
pirmame laiške Korintiečiams (15:39-55), kad gyvieji tuo metu bus taip
pat pakeisti ir gaus pašlovintus kūnus, ir kartu su tais teisiaisiais, kurie
mirė anksčiau, susitiks su Viešpačiu. Tai buvo paslaptis, kad mes, tie kurie
esame gyvi susijungsime su teisiaisiais mirusiaisiais, nes judaizme neminima,
kad gyvieji teisieji bus pakeisti.
Stulbina tai, kad tiek daug krikščionių sukūrė savo teologiją
apie „paėmimą“, nesuprasdami Roš aŠana,nors apie tai Paulius mokė. Iš to kilo
daug klaidų, taigi ši serija yra apie rudens šventes, kad mes galėtume suprasti
raštą platesniame kontekste to, ką Dievas daro ir ką darys, ir kokia mūsų dalis
tame.
Mes
baigiame 5778 metus
Šiais metais (2018) Roš aŠana yra 10-tą rugsėjo pagal
mūsų kalendorių, žydų kalendoriuje tai Tišri 1, kuris pradeda 5779 metus. Tai
žydų Naujieji Metai, kai pagal seną tradiciją, švenčiama diena, kurią buvo
sukurtas pasaulis. Jom Kipur, Atpirkimo diena 10 dienų vėliau, rugsėjo 19 mūsų
kalendoriuje, arba Tišri 10 žydų kalendoriuje. Tos 10 dienų nuo Roš aŠana pradžios 1-mą Tišri iki Jom Kipur pradžios Tišri 10 vadinamos Švenčiausios
dienos.
Tos 10 dienų pabaigia didesnį 40 dienų atgailos laiką ,
kuris prasidėjo Elu 1 (šiais metais Rugpjūčio 12).
Tas 40dienų atgailos periodas vadinamas „tešuva“(hebr-grįžimas),
kuris prasideda 1-ą Elu, 40 dienų prieš Jom Kipur. Per tas 40 dienų žydai kreipia
savo galvas ir protus į Dievą, ir į kiekvieną, su kuriuo blogai pasielgė metų
eigoje, nusižeminę jie tiria savo
praeitį ir širdį, kad pasiruoštų Roš aŠanai, nes tai yra teismo diena tiems, kurie tiki Izraelio Dievą, ir tada- Atpirkimo Dienai(Jom Kipur), kai jų nuodėmės atleidžiamos.
Kas
atsitinka per Roš aŠana
Roš aŠana yra pirmoji iš 7 Biblinių švenčių, kurios
prasideda jauno mėnulio fazėje, kai nėra matyti danguje mėnulio. Kitos 6
prasideda, pilno mėnulio fazėje, bet Roš aŠana prasideda, kai mėnulis yra paslėptas. Šiuo metu skaitoma
Ps 81 eil 3:“ Pūskite šofarą per jauną mėnulį, paskirtu laiku, mūsų šventės
dieną.“
To priežastį patyrinėsime vėliau, bet mėnulis visada
atstovavo tikinčiuosius, judaizme pripažįstama, kad nuo sutvėrimo mėnulis buvo
sukurtas valdyti naktį (Pr1:16). Mes taip pat suprantame, kad mėnulis neturi
šviesos pat iš savęs, bet tik atspindi saulės šviesą...“
Roš aŠana prasideda, kai mėnulis yra pasislėpęs, nes Prabudimo
dieną tikintieji pasislepia Mesijuje kartu su Juo, tuo metu jie teisiami ir gauna atlygį, Mesijas
karūnuojamas ir vyksta šventimas-ir visa tai danguje, kai žemė kenčia „Jokūbo
vargus“.
Talmude šiam Terua įvykiui, Prabudimo dienai, naudojamas terminas Jom HaKeseh, kuris reiškia Paslėpimo diena. Paulius patvirtina tai Kol2:16-17,sakydamas, kad jaunas mėnulis yra „dalykų, kurie ateis įvaizdis“. Daugiau apie tai kitą
savaitę.
Originalus
trimitas
Pasakyta, kad originalus trimitas buvo ragas to avino,
kurį sugavo Abraomas krūme, kai norėjo aukoti Izaoką, ir buvo naudojamas kaip
prabudimo pūstuvas (Heb. Teruah). Rabbi Eliezer rašė apie 700 PM(po Jėzaus mirties),
kad jau seniai buvo toks supratimas, kad
kairys Abraomo avino ragas buvo pučiamas ant Sinajaus kalno (Iš 19:13) ir buvo
vadinamas “pirmuoju ragu“ arba pirmuoju trimitu. Dešinys Abraomo avino ragas žinomas kaip „paskutinis“
trimitas“ ir bus pučiamas kaip Prabudimo pūstuvas. Tai buvo Pauliaus nuoroda apie
paskutinį trimitą 1Kor15:52, bet jei
skaitytojas nežino, kas yra Roš aŠana, nesupras jo reikšmės.
Tai iš dalies gali būti paaiškinimas, kodėl Heb11:17-19
sako mums simboliškai, kad Abraomas gavo Izaoką prisikėlusį iš mirties. Avino
ragas, „paskutinis trimitas“, žymi auką, teismą, ir mirusių prisikėlimą.
Tai
svarbu
Pagal Rabi Se‘adiah Gaon (892-942AD), tuo metu buvo 10
rago pūtimo reikšmių:
1)
Sukūrimo pradžia.
2)
1-a Baimės diena, paskutinės 10 atgailos
dienų.
3)
Priminti mums apie Iš19:1-25, kai šofaras
buvo pučiamas skelbti ir įspėti, nes „ mūsų tėvai priėmė, kai jie sakė,“ mes
padarysime, ir mes išgirsime.“
4)
Priminti Izraeliui pranašų žodžius, kurie
buvo prilyginami šofaro garsui, kaip įspėjimas sargo ant sienos, budėti.
5)
Priminti apie šventyklos sugriovimą ir priešo
trimitų pūtimą
6)
Priminti Izaoko surišimą, kuris aukojo savo
gyvenimą Dievui, ir kad vietoj jo buvo
paaukotas avinas
7)
Priminti mums, kad jaustume baimę ir
drebėtume , kaip sako Amosas3, „Ar
žmonės mieste neturėtų išgirsti šofaro ir drebėti“
8)
Skelbti apie ateinančios Teismo dienos baimę,
Saf 1 pasakyta“ Arti didi Viešpaties diena, labai arti yra šofaro ir šaukimo
diena.“
9)
Priminti žydų tautos išblaškymą ir mūsų
prabudinimą jų ateities surinkimui, kaip pasakyta, kad didis šofaras bus pučiamas
tą dieną, ir tie, kurie išblaškyti, sugrįš.“ Iz27
10)
„Pažadinti mūsų tikėjimą apie ateities
mirusių prisikėlimą, kaip pasakyta Iz18 „ Viso pasaulio gyventojai! Stebėkite,
kai vėliava bus pakelta kalnuose! Klausykite, kai išgirsite trimito balsą!
Kodėl
tai svarbu, ir ko trūksta
Teismo, atgailos, graudžių prisiminimų didžiojoje dalyje
krikščioniškos kultūros nėra, ieškant visur ženklų, kodėl Viešpats galėtų jau
greitai grįžti. Jie supranta šofaro pūtimą tik kaip būdą išnykti ir išvengti bausmių,
kurios ištiks pasaulį, nesuvokdami, kad tai taip pat ir Kristaus teismo krasė- taip- po to seka Avinėlio
Vestuvių puota- bet mums, pagal Roš aŠana,-tai teismo diena. Daugiau-kitą savaitę.
Roš aŠana liturgijoje kaip ir talmude (žydų ceremonijų
ir įstatymo amžių bėgyje rabinų sudaryta knyga), Roš haŠanah taip pat vadinama
Jom haZikkaron, o tai reiškia- „Atminimo diena“. Taip ją pavadino Dievas, kai davė jiems šitą šventę (Kun23:24 “...
prisiminimas(zikkaron) šofarų pūtimas, šventas susirinkimas.“ Dievas pavadino
tai „Atminimo Diena“.
Per Roš aŠana Dievas atverčia Atminimo knygą, kaip
matome Malch3:16:“ 16 Dievo
bijantys kalbėjosi vienas su kitu. Viešpats stebėjo ir klausė. Buvo parašyta Jo
akivaizdoje Atminimo knyga apie tuos, kurie bijo Viešpaties ir gerbia Jo vardą.
Tai gausi informacija pasigilinimui, bet aš kloju pamatą
supratimui, kad galėčiau paaiškinti, ką Paulius pasakė 1Kor ir 1 ir2 Tes, kodėl
ir kokią mes turime Apreiškimo knygą, ir paaiškinti Palapinių šventę, vienintelę iš 7 Dievo duotų švenčių, kuri bus švenčiama kiekvienais metasi Tūkstantmečio metu.
Kitą savaitę...apie Trimitų šventę, įvykių eiliškumą, Kada tai bus...ir
dar daugiau.
Iki tada. Visus laiminu.
John Fenn
www.churchwithoutwallsinternational.org ir
raykite man el.laiškus: cwowi@aol.com
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.