John Fenn "Savaitės Mintys" rugsėjo 14d.
Sveiki,
Praeitą savaitę aš dalinausi apie Dievo įkurtą Trimitų
šventę. Šventė vadinama Roš aŠana, ir dar keliais vardais, kuriuos mes
panagrinėsime, nes kiekviename jų yra Dievo pranašiško plano apreiškimas.
Šią savaitę aš noriu įterpti kai ką svarbaus į mūsų
supratimą, kas padės atsakyti į „kaip“ ir, „kodėl“ šiai studijai, o kitą
savaitę mes grįšime ir pasiaiškinsime daugiau detalių apie Trimitų šventę,
Šventas dienas, ir Jom Kipur.
Roš
aŠana reiškia „metų galva“
Taip kaip ir naujieji metai, kurie „pagonims“ prasideda sausio 1-ąją, - tai laikas pradėti viską iš naujo po to, kai nuteisei
save dėl praėjusių metų. Daugelyje, jei ne visose žydų bendruomenėse Roš aŠana
švenčiama 2 dienas, 1-ą ir 2-ą Tišri. Prisiminkime Padėkos dieną JAV, kuri
prasideda paskutinį kiekvieno lapkričio ketvirtadienį. Daug žmonių jaučia, kad penktadienį
dar ne laikas, ką nors veikti, o tik
virškinti vakar dienos šventinę vakarienę. Taip pat daugelis nemano, kad
teisinga eiti į darbą 2-ą sausio, po Naujų Metų Dienos 1-os dienos. Taigi
1-a Tišri dėl žmogiško s prigimties suskyla
ir prasitęsia į 2-ą, juokinga.
Izraelis turi 2 kalendorius; šventą ir civilinį. Kaip
skaitome Iš 12:2 Šventą kalendorių pradėjo Dievas Nisan 1 :“ Šis mėnesis bus
mėnesių pradžia; tai bus pirmasis metų mėnesis.“ ( 2018 1-a Nisan buvo kovo 17d.
5778m.). 10-tą Nisano, prasideda Pashos savaitė.
Civilinis kalendorius buvo naudojams karalių valdyme
Jie naudojo civilinį kalendorių tokiems dalykams, kaip nuosavybės
pardavinėjimui, santuokoms, skyryboms ir pan. – pagal jų supratimą jūs negalite
sumaišyti švento kalendoriaus, kuris skirtas Dievo šventėms, su civiliniu
gyvenimu. Civilinis kalendorius prasideda per Trimitų šventę, Roš aŠana- per
metų galvą.
Niekur Senajame
Testamente Dievas nenustatė Tišri 1 kaip Naujų Metų civiliniam kalendoriui. Tačiau Senajame Testamente yra užuominos, kad labai
seniai jie šią dieną laikė civilinių
Naujų Metų 1-ma diena, ir tikrai senuose rabinų raštuose, yra būtent taip.
(Mišnoje, Roš aŠana 1:1 teigia:“ 1-a Tišri yra metų pradžia sabato ciklams, ir
jubiliejiniams metams.“) Dargi Neemijo 8:1-8, buvo Tišri 1, naujas startas
ištremtųjų sugrįžimui į žemę, ir t.t.
Be to, daugelis senovinių semitų kultūrų pradėdavo savo
civilinius metus po rudens derliaus. Egiptiečiai taip pat turėjo šventą ir
civilinį kalendorių; jų civiliniai metai prasidėdavo maždaug liepos 20d. Bet
daugeliui semitų žmonių naujas žemdirbystės sezonas po rudens derliaus tapo 1-a
naujų metų diena. Dievas aiškiai šito neuždraudžia, faktiškai kaip rodo
antikinės kultūros, ir izraelitų raštai ir ST užuominos, tai buvo jų praktika.
Taigi Izraelis per amžius turėjo 2 kalendorius.
Dabar
Kai kurie skaitytojai galėtų paklausti, jei mes negalime ST
rasti daugelio šitų tikėjimų ir
praktikų, kodėl turėtume į juos kreipti dėmesį? Ar šios praktikos ir tikėjimai
tebegalioja ir šiandien?
Atsakymas yra toks: senovės rabinų raštuose mes randame,
KAIP jie praktikavo skyrių ir eilutę- kaip jie tai įgyvendindavo. Talmude
(Mišna&Gemara), Tragum, ir Midraš, mes randame „kaip“ veikė jų tikėjimas. Tos
knygos yra senovės Izraelio, papročiai ir praktikos, užrašytos rabinų amžių
bėgyje.
Pavyzdžiui, kiek krikščionių kada nors yra dalyvavę
Pashos Sedare? Rašte paminėti tik 3 elementai, kurie yra būtini: keptas ėriukas,
duona be mielių, ir karčios žolės (Iš 12:8), bet nieko nepasakyta KAIP tai valgyti.
Jei jūs dalyvavote Sedare, jūs žinote, kad dažnai ten
pateikiamas sūdytas vanduo, kiaušinis, afrikomanas- pusiau perlaužta duona, paslėpta lininėje
servetėlėje, kad vėliau būtų surasta ir suvalgyta ir dar daugiau. Iš kur tai
kilo, jei to nėra rašte ir nėra instrukcijų,
kaip valgyti Pashos maistą? Tas „kaip“ atėjo iš rabinų senovinių mokymų- „kaip“
valgyti Pashos vakarienę. Jūs nerasite to nei skyriuje nei eilutėje, bet tai
tikrai buvo nuo senų senovės ir kilo iš Dievo originalių nurodymų.
Apaštalas Paulius Ef5:14-17 cituoja ir perfrazuoja rabinų
mokymų skyrių iš Rambam, Hilchot Tešuva( sk.3):
„Pabuskite miegantys iš savo miego, ir snaudžiantys,
pakilkite iš savo snaudulio, ištirkite savo darbus, atgailaukite ir
prisiminkite savo Kūrėją. Tie iš jūsų , kurie užmiršo tiesą laiko tuštybėje...pažvelkite į savo
sielas ir pagerinkite savo kelius ir veiksmus, te kiekvienas atsižada
nedoro kelio ir minčių, kurios nėra
geros...“
Paulius rašė:“ ...pabusk, tas kuris miegi, pakilk iš
mirties, ir Mesijas apšvies tave. Žiūrėk tada, kad vaikščiotum apdairiai, ne
taip kaip kvailiai, bet kaip išmintingi, branginantys laiką, nes dienos piktos.
Todėl nebūk neišmintingas, bet suprantantis, kokia yra Viešpaties valia“. Paulius panaudojo rabinų žodžius,
todėl ir mums raštas suteikia šiek tiek teisių jais
naudotis.
Kitas pavyzdys yra kontrastas tarp Pr 12:1 ir Apd7:2. Pr
12:1 skatome:
Viešpats tarė Abramui:
„Palik savo šalį, gimines, tėvų namus ir eik į kraštą, kurį tau parodysiu.“ Tai
jam pasakė Dievas.
Kai Steponas sakė savo apsigynimo kalbą Apd7:2, 50 rašto
eilučių mums pasakoja Izraelio istoriją, jam buvo leista baigti ir jis nebuvo
pertraukinėjamas, nes tai buvo visiems žinomi dalykai. 2eil jis sako :“ ...Šlovės
Dievas pasirodė mūsų tėvui Abraomui, kai jis gyveno Mezopotanijoje prieš jam
apsigyvenat Harane, sakydamas:“ palik savo kraštą, šeimą ir eik į šalį, kurią
tau parodysiu.“
Ar matote skirtumą? Steponas žinojo, kad Dievas iš tiesų
pasirodė Abraomui, bet Mozė Pr12:1 šios
detalės nepaminėjo. Mozė mums pasakė tik tai, ką jam pasakė Dievas. Tai kaip gi judaizmui tapo
žinoma, kad Dievas iš tiesų pasirodė Abraomui ir liepė jam išvykti? Tai perdavė
per amžius žodinė ir rašytinė tradicija. Aš galėčiau tęsti ir tęsti,(
pažiūrėkime, kokia informacija Steponas dalinasi eil.19- 25 kurios nerandame
Išėjimo knygoje, tai dar vienas pavyzdys.)
Prisimenu labai praktiškus dalykus iš savo vaikystės, kai
padėdavau mamai virtuvėje, ir ji buvo puiki kulinarė. Ji turėdavo užsirašius
receptą, bet sakydavo: „recepte yra taip , bet aš darau kitaip, ...ir t.t.
Viena buvo užrašytas žodis recepte, ir visai kas kita „kaip aš tai darau“. Aš
galėčiau pateikti daugiau pavyzdžių iš savo tėčio gyvenimo, kaip jis
remontuodavo daiktus su instrukcija rankoje, bet tai visada darė šiek tiek kitaip, arba dar pridėdamas kai kurias papildomas detales,
kurių tenai nebuvo. Tik todėl, kad kažko
nebuvo mamos recepte negadino mamos patiekalo, taip pat ir mano tėvo atveju,
kai jis taisydavo daiktus namuose naudodamas įgūdžius ir žinias, kurių nebuvo
instrukcijose.
Štai kodėl šitie papildomi informacijos dalykai iš Rabinų
mokymų yra galiojantys ir svarbūs mūsų supratimui.
Kur mes
buvome...
Šias tiesas surašiau dėl to, kad, kiekvienas tai skaitantis
galėtų atremti į prieštaravimus ir atsakyti į
klausimus, kuriuos jis gali sutikti. Tai kuo pasidalinausi, tai tikrai
yra Biblijoje ir rabinų mokymuose. Aš nemanau esąs tobulas, jokiu būdu, bet aš
laikausi to, kas solidu, subalansuota ir teisinga, nenukrypsta į sensacijas, ir neperžengiu
ribų, neteigiu to, ko negalima patvirtinti raštu ir/ar istorija, kultūra, bei
senovinėmis žiniomis.
Kitą savaitę aš pratęsiu rašydamas, kodėl Trimitų šventė
yra jauno mėnulio fazėje, apie ką liudija užtemimai, ir ką patirs žemė po to,
kai nuskambės Paskutinis trimitas,
parodydamas apie tai NT eilutes. Ačiū kad skaitote šiuos pamatinius dalykus
reikalingus supratimui, ir apie tai, kodėl jie galioja ir yra svarbūs.
Iki kitos savaitės, visus laiminu!
(Ir primenu, kad mano
trečiadienio ryto FB ir You Tube vaizdo mokymuose aš tęsiu
šitą pačią temą.)
John Fenn
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.