John Fenn, 2015 m. rugpjūčio 29 d.,
Sveiki,
Ši
serija – apie tzedakah, hebrajiškai teisumą ir mano teiginį, jog tikras Jėzaus
mokinys (ne tikintysis, bet mokinys) negali gyventi į save sutelkto gyvenimo.
Brendimo procese Viešpats išves jį iš egocentriškumo ir nukreips jo žvilgsnį į
kitus.
Surinkimo
(bažnyčios) kultūra moko, kad teisumas yra tik vertikalus, reiškiantis „teisingą
poziciją prieš Dievą“, tačiau judaizme asmuo negali turėti teisingos pozicijos
prieš Dievą, kol neturi teisingos pozicijos prieš žmogų.
Jėzaus nuostatos
apie svetimavimą, ištvirkavimą, skyrybas ir kitą santuoką, suprastinos tik
tzedakah ir to meto Žydų įstatymo kontekste.
Štai koks yra
Izraelio skyrybų įstatymas, iš Pakartoto Įstatymo 24:1-4:
„Kai kas nors ims žmoną ir ją ves, ir
įvyks, kad ji neras palankumo jo akyse dėl to, jog jis rado joje kažką
nešvaraus; tada jis teparašo jai skyrybų raštą ir tepaduoda tai jai į
rankas ir ją teišleidžia iš savo namų. Ir išėjusi iš jo namų, ji gali eiti ir
būti kito vyro žmona. O jei antras jos vyras bus prieš ją ir parašys jai
skyrybų raštą, ir paduos jai tai į rankas, ir išleis ją iš savo namų; arba
jei antras vyras, ėmęs ją, kad būtų jo žmona, numirs; tai jos pirmasis
vyras, kuris ją paleido, nebegali jos vėl imti, kad ji vėl būtų jo žmona...
(jai yra leidžiama tapti trečio vyro žmona).“
Štai toks buvo visas Izraelio skyrybų
įstatymas. Per amžius buvo diskutuojama dėl kokių priežasčių vyras gali skirtis
su žmona.
Jėzaus žodžiai nukreipti
į Pakartoto Įstatymo 24 skyrių ir to meto įstatymą
Jėzaus
dienų įstatymo aiškinimas buvo paremtas Rabino vardu Hillel mokymu: Tuomet, jei
žmona padarė kažką nereikšmingo, pavyzdžiui sugadino ruošiamą valgį ir pateikė
tokį į stalą, tai buvo priežastis skyryboms. Kiti sakė, jog vyras gali skirtis
su savo žmona vien dėl to, kad sutiko kitą – gražesnę.
Hillel
įstatymas buvo taikomas Jėzaus dienomis – kiekvienas vyras ar moteris* galėjo
skirtis ir „be kaltės“, vien dėl to, kad jie norėjo kito, gražiau atrodančio, arba
dėl to, kad žmona prastai pagamino valgį, arba dėl kokios kitos priežasties.
Jėzaus komentarai buvo nukreipti tiesiogiai prieš pastarąjį įstatymą, o Jis pats
mokė teisingų Dievo nuostatų. * Morkaus 10:12
Bandyti
Jėzaus mokymą pritaikyti šiandienos santuokai ar skyryboms, bet atskirti jį nuo
Hillel įstatymo, reiškia visiškai iškreipti Jėzus žodžių prasmę. Daugelį šie dalykai
įvedė į nelaisvę.
Kodėl Dievas nustatė
skyrybas?
Jėzus,
paklaustas kodėl Dievas išleido skyrybų įstatymą jei Jis norėjo, kad vyras ir
žmona kartu būtų visą gyvenimą atsakė, jog tai – dėl žmogaus širdies kietumo*.
Dėl savojo teisingumo, Tėvas nekaltam sutuoktiniui turėjo parūpinti
atsitraukimo kelią – būdą išsigelbėti, nuo jo(-s) sutuoktinio užkietintos širdies
jo(-s) atžvilgiu. * Mato 19:8.
Kieta
širdis santuokoje reiškė nesantuokinius lytinius santykius, ignoravimą,
atstūmimą, fizinę ir psichinę prievartą. Dėl bet kurios iš tų priežasčių Dievas
leidžia skyrybas. Kiekvienoje sandoroje turi būti galimybė pasitraukti. Pažeidinėjant
sandorą santuokoje, skyrybos tampa būdu išsigelbėti nekaltam sutuoktiniui, tačiau
žymiai geresnė įvykių eiga – visą savo gyvenimą drauge nugyvenanti pora.
Modernūs kontraktai
ir sandoros
Pavyzdžiui:
kad apsaugotų kiekvieną asmenį ir kompaniją verslo kontrakte visada yra
„pasitraukimo galimybė“. Jei jums nesiseka išsimokėti paskolą, yra būdas
pasitraukti – bankas susigrąžins namą, o jums nereikės mokėti civilinės baudos.
Jei namą perkate, o jis yra su trūkumais ir pardavėjas apie tai žinojo, jums yra
paruošta galimybė pasitraukti arba pareikalauti nuostolių atlyginimo. Ir ši dalis
vykdoma – jei viena pusė nesilaiko susitarimo reikalavimų, kiekvienoje
sandoroje arba kontrakte yra būdas išsigelbėti – pasitraukti. Skyrybos – tai
Dievo numatytas „išsigelbėjimo būdas“, kai sutuoktinis užkietindamas savo širdį
kito sutuoktinio atžvilgiu nesilaiko sandoros.
Turime nustatyti
„svetimavimo“ ir „ištvirkavimo“ sampratas pagal Jėzų
„Jūs girdėjote, jog protėviams buvo pasakyta:
‘Nesvetimauk!’
O Aš jums sakau: kiekvienas, kuris geidulingai
žiūri į moterį, jau svetimauja savo širdyje... Taip pat buvo pasakyta: *‘Kas atleidžia savo žmoną, teišduoda
jai skyrybų raštą’. O Aš jums sakau: kiekvienas, kuris atleidžia savo
žmoną, – jei ne ištvirkavimo atveju, – skatina ją svetimauti; ir jeigu kas
atleistąją veda – svetimauja“. Mato 5:27-32.
Be abejonės, Jis turi omeny tos dienos įstatymus. Jėzus svetimavimą
apibūdino kaip širdies reikalą – lytinių santykių įsivaizdavimą. Kad tiksliai suprastume
Jėzaus žodžius juos turime vertinti tzedakah kontekste. Tzedakah teigia, jog žmogus
nėra teisus prieš Dievą, jei jis nėra teisus prieš savo artimą. Horizontalusis
teisumas prasideda santuokoje. Paleistuvystė prasideda tada, kai vienas iš sutuoktinių
pradeda įsivaizduoti seksą ar romaną su pašaliniu žmogumi, tokiu būdu jis tampa
neteisiu pastarojoje srityje. Šiandien tai apimtų viską kas sužadina seksualinę
vaizduotę – pornografiją, kai kuriuos TV filmus, netgi straipsnius, paveikslus,
plakatus ir taip toliau. Santuokoje vaizduotė turi būti nukreipta į savo
sutuoktinį.
Esminė skyrybų priežastis
Jėzus sakė, kad pagrindas skyryboms –
paleistuvystė, o tai yra nesantuokinis lytinis aktas. Ne įsivaizduojamas
svetimavimas, bet tų įsivaizdavimų atbaigimas. Santuoka tai fizinis, širdyje
padarytų sandoros įžadų vykdymas, todėl paleistuvavimas yra skyrybų pagrindas. Lytinis
bendravimas už santuokos ribų, susituokusiam asmeniui prilygsta kitos sandoros sudarymui
su kitu asmeniu, anuliuojant pirmąją. Kai tai nutinka, spręsti prisieina abiems,
ar abu nori pasistengti ir atstatyti santuokos sandorą, ar palikti ją sulaužytą
ir išsiskirti bei eiti savaisiais keliais.
Ir kaip minėjau anksčiau, paleistuvavimas
pripažintinas širdies užkietinimu savo sutuoktinio atžvilgiu, lygiai taip pat
kaip atmetimas, ignoravimas ar smurtas. Šitie dalykai reiškia sandoros
sulaužymą. Kai asmuo prisiekia, kad mylės, gerbs, globos kitą per visas
gyvenimo dienas, o po to piktnaudžiaudamas, ignoruodamas ar atmesdamas pastarąjį
sulaužo priesaiką, tai taip pat reiškia sandoros sulaužymą, taigi skyrybos yra Dievo
numatytas išsigelbėjimo būdas.
Svetimavimas,
kaip kad jį apibrėžtė Jėzus, buvo įsivaizdavimas ir santykių prigimties klasifikavimas.
Todėl
Jėzaus teigimu, vyrui išsiskyrus su savo žmona (sakykime dėl prisvilusių
kiaušinių) ir vedus kitą, pastaroji santuoka yra paleistuvystė, ir tai ne tik
prieš Dievą – juk kiaušinių prisvilinimas negali būti prilygintas širdies užsikietinimui
savojo vyro atžvilgiu. Taigi, skyrybos dėl prisvilusių kaušinių prilygintos
paleistuvystei yra tiesiog neteisingos žmonos atžvilgiu.
Idėja,
kad Jėzus neteisėtą santuoką priskyrė paleistuvystei Dievo akyse, neturi būti
staigmena, nes mes tai darome nuolatos. Aš sutikau daug krikščionių, kurie
sakė, jog jų santuoka buvo sudaryta dėl geismo, bet po to jiems atgimus Dievas
pakeitė jų širdis, kad jie galėtų susituokti iš meilės. Aš mačiau žmonių, kurie
po skyrybų arba sutuoktinio mirties įeidavo į „atstatytą“ santuoką, vėliau jie
išpažindavo, kad pirmą kartą santuoka buvo sudaryta dėl vienatvės.
Kartą,
vyras ir moteris man papasakojo, kad jie susituokė dėl pinigų ir tik po to, kai
Viešpats juos pakeitė, pasikeitė ir jų širdžių pozicijos, tada jie įsimylėjo
savąjį sutuoktinį. Ir dar vienas pastebėjimas – nėra teisinga skirtis dėl ką
tik paminėtų priežasčių, nes Kristuje visi dalykai gali būti atnaujinti – tik
tam, kad įsimylėti „teisingu“ būdu, reikės įdėti pastangų.
Taigi
supraskime, Jėzus paprasčiausiai padarė tai, ką mes darome šiandien – pareiškė,
kad jei vyras/moteris išsiskiria dėl savo širdies geismo kitam ar dėl kažko mažiau
reikšmingo nei prisvilinti kiaušiniai, tai nauja santuoka/santykiai priskirtini
paleistuvystei.
Apibendrinant, Jėzus kalbėjo
tzedakah ribose, nes neklystantis to meto įstatymas leido vyrui ir moteriai
išsiskirti kada panorėjus. Vertikalusis žmogaus teisumas prieš Dievą privalo pasireikšti
ir horizontaliai, pirmiausiai – savajam sutuoktiniui. Jeigu jie savo prote
užmezgę su kažkuo pašaliniu įsivaizduojamą lytinį romaną, jie svetimauja ir tzedakah
šioje srityje nėra.
Jei
jie svetimavimą atbaigia fiziniu lytiniu aktu su pašaliniu asmeniu, jie su
pastaruoju asmeniu sudaro naują sandorą ir, kadangi šis aktas nelegalus, tai iš
jo kilusi antroji santuoka savo prigimtimi prilygsta svetimavimui ir nėra
tzedakah. Lytiniais santykiais už santuokos ribų atbaigta naujoji sandora su
pašaliniu asmeniu yra užkietėjusios širdies požymis sutuoktinio atžvilgiu ir taip
pat kaip ir smurtas, ignoravimas ar atmetimas yra pagrindas skyryboms. Tokios
skyrybos leidžia nekaltam sutuoktiniui įgyti naujos, švarios gyvenimo pradžios
galimybes prieš Dievą.
Tikiuosi, kad tai pašalins
religinę klaidą, dėl kurios nukentėjo labai daug žmonių ir, atsižvelgiant į tų
dienų kultūrą, padės suprasti Jėzaus žodžių kontekstą. Kitą savaitę – tzedakah
ir davimo samprata kokios jūs niekada anksčiau neturėjote.
Būkite
palaiminti,
Neužmirškite
rašyti man asmeninius e-laiškus šiuo adresu
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.