John Fenn, 2012 m. rugsėjo mėn. 14 d.,
Sveiki,
Aš
kalbėjau apie tai, kaip atskirti teisingą nuo klaidingo mokymo,
remdamasis „Visais Dievo nutarimais“, kurie randami šiose 3
srityse: ar tai atitinka Jėšua
(Jėzaus) charakterį?
Ar tai sutinka su Jėšua
veiksmais/gyvenimu?
Ar galima tai rasti 2-3
vietose Žodyje?
Ir ketvirta sritis buvo aptarta praeitą savaitę; ar eilutė
yra prieš
ją ir po jos einančių eilučių kontekste?
Šiandien – kultūros
suvokimas.
Kultūros
suvokimas
Kai
kurios Karibų salos įgijo blogą reputaciją, kad yra nedraugiškos
turistams. Buvo padaryta tokia išvada, nes kai žmonės
praplaukiančiuose laivuose aplanko tas salas, dažnai vietiniai
gyventojai tik spokso į juos ir neištaria nei žodžio. Tai
paskatino kai kuriuos žmones manyti, kad vietiniai gyventojai
nemėgsta baltaodžių žmonių arba nemėgsta turistų, arba
nemėgsta jų todėl, kad tie turi pinigų, o čionykščiai yra
neturtingi. Kai kurie turistai sako, kad jiems netgi baugu dėl to
spoksojimo tylomis.
Bet
O‘Keefe knygoje „Kelionės pėsčiomis po Karibus“ rašoma, kad
vietiniams patinka, kai juos užkalbina, ir jie tikisi, kad
lankytojai patys inicijuos pasisveikinimą ir pokalbį. Viena laive
keliaujanti pora nusprendė tai patikrinti, kai išlipo ant ilgo 200
pėdų (61 metrų) molo, ir pamatė grupę vietinių gyventojų. Juos
apibūdino kaip įvairius margus rūbus dėvinčius vyrus, žvejus,
taksi vairuotojus, ir jie visi įdėmiai spoksojo į turistus, kai
tie ėjo link prieplaukos.
Pasinaudoję
proga, kai tie buvo vos už 20 pėdų (6 metrai), jie nusišypsojo ir
sušuko: „Labas rytas visiems!“. Reakcija buvo žaibiška:
„Labas, labas!” „Yah, mon!”, „Geros jums dienos” ir kai
jie sakė tuos sveikinimus, visų vyrų veiduose švietė šypsena.
Bloga
reputacija tarp turistų buvo nepelnyta, tai buvo vietinės kultūros
nesupratimas. Bet jei nesupratimas yra kartojamas pakankamai daug
kartų – tai tampa faktu daugelio žmonių protuose, it tai tampa
„tiesa“.
Po
2.000 metų...
atsukti kitą skruostą?
Kalno
pamokslas yra viena iš labiausiai nesuprastų Rašto vietų ir todėl
neteisinai aiškinamų, ir tas nesupratimas yra dėl kultūros
nepažinimo (Mato 5:33-48)
„Jūs
girdėjote, jog buvo pasakyta: ‘Akis už akį’ ir ‘dantis už
dantį’.
O
Aš jums sakau: nesipriešinkite piktam, bet, jei kas tave muštų
per dešinį skruostą, atsuk jam ir kitą.
Jei
kas nori su tavimi bylinėtis ir paimti tavo tuniką, atiduok jam ir
apsiaustą.
Jei
kas verstų tave nueiti mylią, nueik su juo dvi.“
Nesuprasdami
nei Žodžio, nei kultūros, pastoriai mokė žmones savo
kongregacijose tapti bestuburiais durų kilimėliais, kenčiančiais
nuo visokio blogio, kurį jie sutinka, pradedant nesąžiningais
„krikščionimis“ verslininkais iki savo vaikų mokymo neginti
savęs mokykloje ir gyventi santuokose, kur jie yra skriaudžiami ir
dar daugiau.
Atlyginimo
klausimas
Išėjimo
21:18-36 mes randame įstatymus apie atlyginimą smurto atveju.
Paskaitykime 22 eilutę „Jei
vyrai vaidijasi ir užgauna nėščią moterį ir ji persileidžia,
bet jos pačios nesužaloja, tada užgavėjas baudžiamas pinigine
bauda, kokią jam paskiria tos moters vyras, teisėjams
tarpininkaujant.
Bet
jeigu seka koks kitas sužalojimas ar prievarta – tai gyvybė už
gyvybę,
akis
už akį, dantis už dantį...“
Ši
pastraipa aiškiai sako, kad visų pirma – kūdikis įsčiose yra
gyvybė,- antra, frazė: „akis už akį, dantis už dantį“ yra
apie atlyginimą už padarytą žalą. Užpuolikas turi sumokėti
atlyginimą už padarytą žalą: akis už akį, dantis už dantį.
Toks
pasakymas: „akis už akį“ apriboja tai, kas yra žinoma, kaip
„baudos už nuostolius", o ne - „tu sužeidei mano akį“
ir turėsi mokėti už šį sužalojimą visą likusį savo
gyvenimą". Kitos pastraipos panašiai apriboja nuostolio
atlyginimo kiekį, kurį turi sumokėti vagis. Taip pat Kunigų 6:1-6
- to principo pakartojimas plius 20% palūkanų ir atnaša
Viešpačiui.
Išgelbėta
nuo sudraskymo
Biblija
aiškina Bibliją, taigi pažiūrėkime į Žodį Išėjimo knygoje,
kuris parodo, kad „akis už akį” buvo atlyginimas, bet ne
kerštas. Pavyzdžiui, kai mūsų jauniausias sūnus, Brian, buvo
maždaug devynerių, jis pamatė, kaip piktas šuo ruošėsi užpulti
mažą 4 metų mergaitę, kuri užklydo į pririšto šuns kiemą
tokiu atstumu, kiek tai pasiekė jo grandinė.
Jis
atsistojo tarp šuns ir mergaitės, kad šuo jos negalėtų pasiekti,
taip išgelbėdamas ją nuo baisaus apkandžiojimo ar mirties, bet ją
gindamas pats nukentėjo nuo šuns dantų. Kelionė pas chirurgą
kainavo $300, ir mes ieškojome atlyginimo pas kaimynus – dantis už
dantį, akis už akį, įkandimas už įkandimą - jei taip galima
išsireikšti. (Jie atsisakė sakydami, kad tai buvo mergaitės
kaltė).
Grįžkime
į Mato 5 skyrių, kur Jėšua tęsia: „O Aš jums sakau:
nesipriešinkite piktam, bet, jei kas tave muštų per dešinį
skruostą, atsuk jam ir kitą.
Jei
kas nori su tavimi bylinėtis ir paimti tavo tuniką, atiduok jam ir
apsiaustą.“
Jei
trenksiu tau per veidą, pasijusiu geriau
To
meto teisme, bendra bausmė už baudžiamuosius nusižengimus -
sudavimas per dešinį skruostą ir maža bauda atsakovui. Kadangi
dauguma žmonių buvo dešiniarankiai, sudavimas per įžeidėjo
dešinį skruostą buvo mažiau stiprus. Jėšua norėjo pasakyti
savo mokiniams, kad jie būtų taip pasiruošę sumokėti atlyginimą
ir taip pasiryžę sutvarkyti visus reikalus, kad jie pasiūlytų net
kitą skruostą, kad tik patenkintų asmenį, kuris nori su jais
bylinėtis.
Jis
toliau tęsia sakydamas, jei tu esi teisme, ir esi teisiamas, ir
tavęs reikalauja atiduoti marškinius, atiduok dar daugiau, negu
reikalaujama ir kaip priedą pridėk dar ir savo apsiaustą.
Papildoma
mylia
„Ir
kas reikalauja tavęs nueiti su juo vieną mylią, nueik dvi“. Šis
paprotys prasidėjo Persijos Imperijoje ir buvo tęsiamas graikų ir
romėnų. Įstatymas teigė, kad kiekvienas karaliaus pasiuntinys
turėjo teisę panaudoti bet kokį kupranugarį, asilą ar arklį
vienos mylios atstumui nukeliauti (1,6 km), ir gyvulio savininkas
turėjo teisę lydėti pasiuntinį, kad galėtų atsiimti gyvulį,
kai pasiuntinys keis transportą. Jėšua liepė nueiti papildomą
mylią, tik tam, kad įsitikintum, jog pasiuntiniui gerai
pasitarnauta ir viskas yra gerai tarp tavęs ir pasiuntinio. (Aš
mokau apie tai savo serijoje „Kalno pamokslas 2“).
Vargšas
pastorius
Jei
asmuo netyrinėja Žodžio,
kuriuo
buvo paremtas Jėzaus tarnavimas, ir nesigilina į to laiko kultūrą,
ir nepasilieka kontekste,
ir nelygina tos pastraipos su visu Jėšua
gyvenimu ir charakteriu,
jis pasiduoda mokymui, kad krikščionis turi būti durų kilimėliu
kitiems ir nesipriešinti skriaudikams. Bet tai tikrai nesutinka su
tuo, ką mokė Jėšua.
Jūs
taip norite sutvarkyti visus dalykus, kad net pasiūlote 1 papildomą
„antausį”, bet po to asmuo turi susitvarkyti su savo širdimi,
nes jūs padarėte savo dalį. Jei teisėjas tau priteisia atiduoti
mėgstamą švarką, būk pasiruošęs noriai atiduoti net savo
mėgstamą apsiaustą, bet ne visą rūbų spintą. Jie turi
susitvarkyti su savo širdimi, nes tu iš savo pusės padarei viską,
ką galėjai, kad tarp jūsų būtų taika.
Jei
tu nueini papildomą mylią dėl to žmogaus, kad atsiimtum savo
gyvulį, apsigręžk ir sugrįžk, nes jis turės naudoti savo
gyvulius nuo tos vietos, ir turės išmokti planuoti ir netingėti.
Tu padarei daugiau ir virš to, ką Viešpats įsakė – dabar jau
viskas priklauso nuo jo paties.
Ir
kontekstas patvirtina teisingą supratimą, nes Jėšua tęsia:
„Prašančiam duok ir nuo norinčio iš tavęs pasiskolinti
nenusigręžk.
Jūs
girdėjote, jog buvo pasakyta: ‘Mylėk savo artimą’ ir nekęsk
savo priešo.
O
Aš jums sakau: mylėkite savo priešus, laiminkite jus keikiančius,
darykite gera tiems, kurie nekenčia jūsų, ir melskitės už savo
skriaudėjus ir persekiotojus,
kad
būtumėte vaikai savo Tėvo, kuris danguje; Jis juk leidžia savo
saulei tekėti blogiesiems ir geriesiems, siunčia lietų ant
teisiųjų ir neteisiųjų...“
Iš
tiesų kontekstas yra apie krikščionio charakterį ir darymą
visko, kas tik nuo mūsų priklauso, kad dalykai susitvarkytų, ir
kad būtų taika tarp mūsų ir kitų, kad mylėtume visus vienodai
be diskriminacijos ar šališkumo, nenustatydami limitų teisingumui,
kiek mes galime padaryti, kad susitaikytume su jais. Jėšua sako
daryti tai, ką galite, bet po to jie turi stovėti ant savo nuosavų
kojų, o nebūti tarsi neįgalūs. Tai yra krikščioniška meilė.
Ir
tai veda į ...
Kai
tu supranti Kalno pamokslą, kur Jėšua išdėsto savo esminę
žinią, tada ir kitos eilutės tampa aiškios. Kai kurie pastoriai
sako, kad mes turime vengti ir šalintis buvusio surinkimo nario,
kuris pasitraukė. Jie cituoja Mato 18:15-20, kur Jėšua sako,
žiūrėti į brolį, kuris atsisako susitaikyti, kaip į „pagonį
ar muitininką“.
Daugelis
pastorių sakė savo kongregacijoms niekinti ir vengti buvusio jų
surinkimo nario, sakydami, kad taip Jėšua liepė daryti. Bet kai
jūs pamatote, ką Jėšua sakė prieš kelis skyrius apie
vaikščiojimą meilėje (Žodis),
ir Jėzaus
charakterio supratimas
(Ganytojas ieškantis vienos pasiklydusios avies), ir tai pritaikote
tai to meto kultūrai
ir kontekstui,
jūs matote, kad mes turime mylėti pasauliečius ir nusidėjėlius
taip, kaip mūsų Tėvas myli, kuris leidžia saulei šviesti ir
lietui lyti vienodai ant teisių ir neteisių be šališkumo ir
diskriminacijos.
Tinkamas
supratimas yra patvirtinamas, nes sekančiose eilutėse Jėšua sako,
kad tie 2 ar 3 žmonės, kurie nuėjo pas žmogų susitaikyti, dabar
susirinko ir Jėzaus vardu meldžiasi už jį, ir Viešpats sako, kad
Jis yra jų tarpe, nes jie susitarė dėl to žmogaus atstatymo ir
sielos!
Ar
šitas supratimas sutinka su Jėšua gyvenimu, ar sutinka su visomis
Evangelijomis, ar sutinka su kultūra, kontekstu ir likusiu Žodžiu?
Taip jūs surandate visus Dievo nutarimus, kaip jie atitinka
mokymą... sekančią savaitę, kaip nustatyti Jo nutarimus, kai to
nėra skyriuje ir eilutėje...
Palaiminimai,
Neužmirškite
rašyti man asmeninius e-laiškus šiuo adresu
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.