Eye for an Eye 25/03/22
Sveiki. Šiuolaikinis Izraelis gyvena „akis už akį ir dantis už dantį“, nes tai susiję su savo tautos apsauga. Filmuose, knygose ir populiariojoje kultūroje „akis už akį ir dantis už dantį“ suprantama kaip „tu trenki man, aš trenkiau tau atgal“.
Kerštas. Atpildas. Kerštas. Visi mano, kad taip pasakė Dievas... tiesa? Iš dalies teisingai, bet ne visai. Jėzus bandė ištaisyti supratimą, bet daugeliui krikščionių tai tebėra paini tema.
Kontekstas, dar kartą kontekstas
Mato 5:38-48 Jėzus kalba apie vaikščiojimą meilėje. Jis
lygina tai, ko fariziejai mokė su tuo, ką iš tikrųjų sako Šventasis Raštas, ką
jis iš tikrųjų reiškė.
Mato 5 skyriaus viduryje Jėzus kalba apie pyktį be
priežasties, geismą tapatindamas su veiksmu, o paskutinėje skyriaus dalyje
kalba apie vaikščiojimą meilėje. Jis pripažįsta, kad buvo pasakyta: „Akis už
akį“, o paskui kalba apie tai, kad nebekeršykite akis už akį, o mylėkite vienas
kitą.
Pirmasis paminėjimas akis už akį, kaip Izraelio teisės
dalykas, yra Išėjimo 21 skyriuje. Išėjimo 20 skyriuje Mozė gavo 10 įsakymų, o
vėliau sekė „Mozės įstatymo“ moralinės ir sveikatos nurodymai. Paprastai
sutariama, kad Mozei Dievas davė 613 įstatymų, kuriuos apibendrino 10, kurie
buvo suskirstyti į 2 dalis: pirmieji 4 buvo susiję su Dievo garbinimu, o
paskutiniai 6 - su pagarba žmogui garbe. Tos 10 ir 2 jų dalys buvo
apibendrintos taip: Mylėk Viešpatį, savo Dievą, visa širdimi, jėgomis ir siela,
o savo artimą kaip save patį.
Pavyzdys, kurį Viešpats davė Mozei, yra pagrindinė eilutė, padedanti suprasti,
kad Dievas kūdikį įsčiose laiko žmogumi, 21:22–25:
„Jeigu susimuš du vyrai, o šalia esanti nėščia moteris
bus sužalota taip, kad ji netektų kūdikio, tačiau tai nebuvo jos užpuolimas,
vyrui bus skirta atitinkama bauda, kaip
nustatys moters vyras ir teisėjai.
Bet jei ketino jai pakenkti, tada jis praras gyvybę už kūdikį.
Akis už akį,
ranka už ranką,
dantis už dantį..."
Viena vertus, matome, kad vyras ir sužalota žmona
pagrįstai pyktų ant ją užpuolusio vyro, dėl kurio ji persileido. Akis už akį jų
širdyse gali būti vertinamas kaip reikalavimas atkeršyti vyrui, kuris nužudė jų
kūdikį ir užpuolė moterį. Teisingumas turi būti įvykdytas , ir tai teisinga.
Bet pažiūrėk atidžiau.
Iš esmės „akis už akį ir dantis už dantį“ yra
restitucija, o ne kerštas. Kad vyras netektų gyvybės už tą, kurią atėmė iš
poros, yra atlygis, kraujas už kraują. Platesnis 21 skyriaus kontekstas, 18-19
eilutės mums nurodo, kad jei asmuo sužaloja kitą, jis turi sumokėti už visišką
sužaloto asmens pasveikimą, įskaitant sugaištą laiką. Tai akis už akį – jei aš
sužalojau tavo akį, apmokėsiu už gydytojo sąskaitą ir apmokėsiu už nedarbo
laiką. Tai yra akis už akį kontekstas.
33-34 eilutėje parašyta, jei kasant duobę kaimyno jautis
ar asilas įkrenta į ją, o tas, kuris iškasė duobę, neįspėjo savo kaimyno, jis
turi atkurti gyvulių sveikatą arba sumokėti už juos. pakeisti juos pagal jų
sužalojimą. Akis už akį, dantis už dantį, kanopa už kanopą. Tai yra
restitucija, o ne kerštas, kaip pirminis ketinimas.
Greitai pasukite į Jėzaus laiką
Iki Jėzaus dienų teismai už nusižengimus reikalavo, kad
vyras atsidurtų prieš savo kaltintoją. Jeigu teisėjas pripažintų atsakovą
kaltu, ieškovui dažnai būtų suteikta galimybė trenkti atsakovui per veidą.
Pliaukštelėjimas turėjo būti gėdingas, o tada ir teisiamąjį nubaus teisėjas.
Tai buvo įprasta praktika. Viduramžiais žmonės suduodavo kitam, kad paniekintų
jį ir įtrauktų į dvikovą ar rungtį, bet jūs suprantate iš kur ši idėja.
Mt 5, 38-39: „Tau buvo pasakyta: akis už akį ir dantis už
dantį“, bet aš sakau tau, nesipriešink
blogiui, bet atsuk ir kitą skruostą. “
Čia kalbama apie restituciją. Supraskite, kad Mato 5:1 mums
sako, kad Kalno pamokslas prasideda kaip
privatus Jėzaus ir Jo mokinių pokalbis, todėl Jis pasakoja jiems, kaip
vaikščioti meilėje ir kaip išgyventi
galimas sunkias situacijas. Šiuo atveju atsukant kitą skruostą buvo suprantama,
kad jei jie yra įžeidinėjami ar net paduodami į teismą ir pripažinti kaltais, o
bylos laimėtojas nori trenkti antausį, pasiūlyk kitą skruostą, kad tik
įsitikintų, jog teisingumas buvo įvykdytas – taip reikia eiti link jų su meile.
Tačiau atkreipkite dėmesį, kad kito skruosto atsukimas
apriboja, kiek iš jūsų tikimasi bandyti susitaikyti ir (arba) stengtis būti
taikoje su žmogumi, kurį įžeidėte. Tik 1 antausis. Ne 2 ar 3, o tik 1. Panašiai
Jėzus naudoja pavyzdžius, kai kam nors, kam to reikia, iš tavo spintos duodamas
1 paltas, o ne visa spinta.
Kitas kultūrinis pavyzdys iš šios ištraukos yra „nueiti
papildomą mylią“ 5:41. Kai Persijos imperija išsiplėtė tiek kad reikėjo ilgiau
nei vieną dieną joti ant žirgo, buvo priimtas įstatymas, kad bet kuris
karaliaus pasiuntinys gali pasiskolinti bet kurį gyvūną nujoti myliai ,o gyvūno
savinkas gali sekti pasiuntinį, kad p to atsiimtų gyvūną, (Graikiškas žodis
reiškiantis mylią 5:41 yra „million“. Romėniška mylia buvo 1478,5 metro arba
5820,9 pėdos arba 1000 žingsnių)
Šioje ištraukoje kalbama apie tai, kaip viską ištaisyti – nuo 1 papildomo pliaukštelėjimo per veidą iki 1 palto iš spintos iki 1 papildomo mylios nuėjimo – Jėzus moko apie meilę ir kaip mylėti tuos, kuriuos nelengva mylėti. Po to Jis pasakė jiems, kad nusidėjėliai myli tuos, kuriuos lengva mylėti, ir tai daryti Jo mokiniams nėra nuopelnas. Jėzus nori, kad mylėtume tuos, kuriuos sunku mylėti : „Būkite kaip jūsų Tėvas danguje. Tavo Tėvas danguje leidžia saulei šviesti ant teisių ir neteisių, lyja ant teisiųjų ir neteisių...todėl būkite subrendę ir pilni meilės, kaip ir jūsų Tėvas“. v43-48
Praktiškai šiandieniniam naudojimui
Kaip mes galime pasiūlyti žmogui, kurį įžeidėme kitą
skruostą? Kaip duoti jiems papildomą paltą ar nueiti už juos papildomą mylią,
kai šiandien tai nėra mūsų paprotys?
Kad atsiprašytumėte to žmogaus, kurį įžeidėte, galbūt nusiveskite
jį išgerti kavos ar arbatos, o gal papietauti ir už tai sumokėkite. Arba galbūt
nusiųskite jiems atviruką paštu – skruosto pasukimas, palto davimas ir mylios
nuėjimas buvo susijęs su tuo kitu asmeniu, kuriuo norite būti tikri, kad viskas
gerai, arba bent jau galite. pasakykite, kad padarėte daugiau nei reikia,
bandydami nutiesti tiltą link jų. Jei jie stato sieną, kai statote tiltą, tai
yra jau jų atsakomybė. Bent jau pabandei. Bet jūs neturite toliau stengtis. 1
pliaukštelėjimas, 1 paltas, 1 mylia. Tada jie yra vieni.
Šie dalykai ir dar daugiau yra aprašyti mano serijose
Kalno pamokslas 1 ir 2 d., jei domina.
Nauja tema kitą savaitę, iki tol, palaiminimai,
Džonas Fenas
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.