John Fenn, Healing a 'Moral Injury'.#1 of 4; Defining
Moral Injury. Weekly Thoughts, 3/14/20
Sveiki,
Šiandien aš pradedu seriją „moralinis sužeidimas“, ir
kaip jį išgydyti. Moralinis sužeidimas padaro gilius randus asmens sieloje.
Moralinis sužeidimas yra lyg gilus sumušimas mūsų emocijose, kaip ir fizinis sumušimas
jis yra ten, kur
niekas negali jo matyti, bet sukelia gilų skausmą , kuris
visada yra visko, ką mes darome pamatas, trukdantis mūsų sugebėjimui
funkcionuoti.
Moralinis sužeidimas- tai ...
Moralinis sužeidimas suardo asmens moralinių nuostatų pagrindus.
Moraliniai standartai padeda mums sukurti pamatą pagrindinių dalykų supratimui, kuris lemia tai, kaip mes funkcionuojame
kartu su kitais savo gyvenime ir kaip elgiamės visuomenėje, ir kaip mes
suprantame Dievą. Krikščioniams požiūris į Dievą įpintas į jų moralinius
standartus, kad gyvenimas turėtų prasmę.
Kai patiriame moralinį sužeidimą, mes jaučiame tarsi Dievas mus apleido, Dievas
kažkaip yra dėl to kaltas, bet jis taip pat yra ir atsakymas.
Taigi mūsų moralinių vertybių sužeidimas sudrebina mus
iki pačios šerdies to, kas mes esame. Mes daugiau nebežinome taisyklių, kaip
elgtis, ir savo emocijomis klaidžiojame
sausoje dykumoje, jausdamiesi lyg niekur netinkame, ir kad esame kitokie, kad
skiriamės nuo visų. Dievas mums tampa tolimu ir įtartinu.
Mūsų moralinių
vertybių pagrindas sudaužytas, dėl to, kad pati esmė to, kas mes esame patyrė ataką.
Pirmą kartą tai buvo panaudota kariuomenėje, kur jauni
vyrai ir moterys turi daryti siaubingus dalykus kitiems žmonėms. Tie veiksmai pažeidžia
jų moralinius standartus ir giliai sužeidžia sielą. Visas jų požiūris į pasaulį sugriūva. Jie daro dalykus
arba mato dalykus, kurie nėra video žaidimai ar filmas, jie mato ir dalyvauja
tikrame siaube, arba patiria siaubą. PTSD(Potrauminio streso sutrikimas) arba
mano žodžiais,“ stiprus stresas, kurį patiria siela, kaip rezultatą traumuojančio įvykio, kuriame asmuo dalyvauja, arba yra to liudininku“, ir tai tinka ne tik kareiviams.
Moralinis sužeidimas yra išdavystė to, kas yra morališkai
teisinga, kai išduoda tas, kuris yra autoritetas, turi valdžią tam asmeniui ar
situacijai.
Jei vaikas seksualiai tvirkinimas, tai sudrebina jo
moralinį pasaulį- tas giminaitis, draugas, kaimynas, praeivis pažeidė visus moralinius
standartus, kuriuos tas vaikas turėjo, ir galvojo kad dėl to jų pasaulis saugus
ir jame gyventi saugu. Jie patiria moralinį sužeidimą, gilų sumušimą savo
sieloje. Tai sugriauna tai, kuo jie yra,
palieka juos sumišusius, sužeistus, sugėdintus, netgi neteisingai tikinčius,
kad jie patys tai sukėlė, arba to nusipelnė. Jie paliekami be vertybių
struktūros savo sieloje, kurios apibūdina meilę, ar kaip reikia gyventi. Taigi
jie suranda dalykus, kurie patraukia juos iš šio pasaulio, kurio jie daugiau
nepripažįsta.
Priklausomybė nuo sekso, piktnaudžiavimas ir kiti dalykai
dažnai būna kaip pastangos atstatyti moralinę sistemą. Depresija ir
beviltiškumas dažnai nepageidautinas rezultatas, kai jie suvokia, kad nei
vienas tų dalykų negali jų išgydyti ir atstatyti to, kuo jie yra šioje
planetoje žemė. Apskritai kalbant, surinkimas suteikia mažai pagalbos.
Mūsų surinkimai pilni žmonių, kurie patyrė tuos
„moralinius sužeidimus“. Tai dalinai todėl,
nes mums sakoma, kad turime atleisti asmeniui, kuris žeidžia, ignoruoti mums
Dievo duotus pojūčius to, kas yra teisinga ir neteisinga, ignoruoti poreikį
atskaitomybės ir to grobuonio atsiprašymo, ir dar mus verčia jaustis laimingais
dėl viso to.
Tačiau mūsų moralinių vertybių sistema buvo pažeista, ir
mes esame pikti, sužeisti ir sumišę dėl to, ką sako mums surinkime, ir mes trokštame teisingumo! Taigi eilinis
krikščionis yra prieštaringas, viena vertus jaučiantis, kad turi mylėti Dievą
Tėvą, bet kita vertus, nepasitiki Juo, nes jei Jis toks, kokį Jį dauguma
surinkimų pristato, tada Jis iškrypęs ir sadistiškas. (Gerai, kad Jis toks
tikrai nėra)
Situacija , kuri sukėlė moralinį sužeidimą gali
pasikeisti, bet rezultatas iš esmės tas pats. Pavyzdžiui:
Bosas šaukia ir reikalauja paklusnumo, puola ne tik asmens darbą, bet jį
patį, kaip asmenį, ir jo žmogišką vertę bei orumą. Bosas daro tai asmenišku dalyku, nors taip
nevadina, bet asmuo patiria gilų ir
pasiliekantį moralinį sužeidimas, kuris išsiplečia sieloje, ir yra didesnis už
vieną atskirą sužeidimą patirtą dėl griežto sudraudimo. Tai negreitai užgyja,
nes tas darbdavys jaučiasi teisus. Blogis kompanijai ir darbo santykiams joje būna padarytas paties boso. Tai
moralinis sužeidimas.
O gal tai įvyko sveikatos apsaugos srityje , ar
greitosios pagalbos darbuotojui, kuris žino,
kaip elgtis yra teisinga, bet ligoninės
taisyklės, ar gydytojo valia, su kuriuo jis dirba, verčia jį pažeisti jo moralines normas, ir to rezultate
pacientas miršta arba gauna mažiau kokybišką priežiūrą, nei turėtų gauti. Bet
jis paklūsta savo viršininkui, ir to rezultate jo siela patiria moralinį
sužeidimą. Jo moralinės nuostatos, ką reiškia dirbti sveikatos apsaugoje, arba kodėl
jie čia dirba yra pažeistos dėl tų
nelogiškų taisyklių ar žiaurių viršininkų...jie kenčia nuo patirtos moralinės traumos.
Moralinis susižeidimas asmenyje...
Moralinis sužeidimas asmenyje sukelia: ilgalaikį emocinį
skausmą, pyktį, gėdą, kaltės jausmą, netgi pasibjaurėjimą/ neapykantą sau,
depresiją ir mintis apie savižudybę, visa tai palieka asmenį be atsakymo; kaip
išgyti nuo skausmo sieloje, kurį sukėlė gilus moralinis sužeidimas.
Tačiau išgydymas įmanomas. Vienoje iš svarbiausių
pranašysčių apie Jėzų Izaijo42:3 pasakyta, kad Mesijas „nenulauš palūžusios nendrės, neužgesins gruzdančio dagčio“ , čia kalbama apie Jo švelnų rūpestį emociškai, moraliai ir sieloje sužeistiems
žmonėms. Jėzus pakvietė tuos apsunkusius ir pavargusius nuo naštos ateiti pas
Jį ir pažadėjo suteikti jiems poilsį- bet kur tai iš tiesų matoma surinkimuose?
Kaip pasiekiamas tas palengvėjimas nuo naštų?
Priklausomai nuo vertimo, maždaug nuo 40% iki 70% psalmių
turinio skiriama aprašyti pykčiui, neteisingumui, sielos sužeidimui, gedului, ir apibūdinamas
intensyvus procesas, kurį reikia praeiti asmeniui, kad jis įveiktų moralinį
sužeidimą.
Jėzus neužgesina gruzdančio dagčio ugnies, ir nenukerta
sužaloto sielos augalo stiebo, bet veda
kiekvieną žmogų į asmeninį sielos išgydymą. Kaip gi atstatoma moralinė
struktūra to, kas buvo sugriauta?
Kitą savaitę- vartai į moralinio išgydymo procesą. Iki
tada, laiminu,
John Fenn
www.cwowi.org ir rašykite
man el.laiškus: at cwowi@aol.com
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.